Cordona Precision Quickshifter 8 – Combo Kit 
Yleistietoa Cordona PQ8 (Precision 
Quicshifter 8) shifteristä 
Cordona PQ8 Racing Shifter on moderni ja älykäs 
lisälaite, jolla parannat moottoripyöräsi suorituskykyä. Elektronisen 
”shifterin” periaate on mahdollistaa vaihteenvaihdot semi-automaattisesti, ilman 
kaasunlöysäämistä tai kytkimen käyttöä. Tämä mahdollistetaan huipputarkalla 
sytyksen katkolla, joka vapauttaa vaihteiston kuormituksen vaihteenvaihdon 
ajaksi. 
Cordona on tuotemerkkinä keskittynyt nimenomaan 
shifter -järjestelmien ja komponenttien kehittämiseen. PQ8 on viimeisimmän 
tuotekehityksen tulos, jota testattiin yhtäjaksoisesti yli 2 vuotta, niin 
kadulla kuin kilparadoilla. Myös laitteen sisäisten komponenttien valintaan 
panostettiin erityisesti, jotta ansaittu maine huippulaadukkaiden tuotteiden 
valmistajana säilyisi jatkossakin. 
PQ8 on samaa huipputeknologiaa kuin mitä nykyiset 
MotoGP tiimitkin käyttävät. Laitteen 25MHz suoritinta voidaan ohjelmoida 
helposti - vain kahta nappia käyttäen! Sisäänrakennettu Compu Shift –ohjelma 
laskee itsenäisesti jokaiselle vaihtotapahtumalle sopivan sytytyksenkatkon. 
Compu Shift huomioi joka kerta moottorin olosuhteet, kiihtyvyyden, kuormituksen 
ja kierrokset ja valitsee sopivan katkoajan 500:sta vaihtoehdosta. Isompaa 
vaihdetta vaihdettaessa PQ8 antaa moottorinohjauksen luulla, ettei katkoa 
tapahtuisikaan, jolloin ajo on tasaista, vältetään kaikki ikävät vikakoodit, 
sekä ilma-/polttoaineseoksen (AFR) mahdolliset laihalle tai rikkaalle seokselle 
karkaamiset. 
PQ8:ssa on vakiona ”plug&play” –liittimet Denso 
ja Mitsubishi sytystyspuoliin, joita käytetään valtaosassa moottoripyöriä. Muun 
merkkisiä puolia varten sarjan mukana toimitetaan luonnollisesti selkeät ja 
yksinkertaiset asennusohjeet, sekä tarvikkeet. 
Laitteessa on myös mahdollista säätää automaattinen 
minimikierrosluku, jotta moottori ei sammuisi kun vaihdetaan tyhjäkäynnillä 
ykkösvaihteelta vapaalle. 
PQ8 sisältää myös paljon kehutun ”smooth 
shift”-toiminnon, joka vähentää vaihtotapahtuman aiheuttamaa iskua vaihteistolle 
ja toisiovedolle (ketjulle) ja näin ollen myös takarenkaan pito säilyy paremmin. 
Kaikkien sylintereiden sytytyskatko tapahtuu yhtäaikaisesti, mutta sytytys 
palautetaan tarkoin määritetyssä järjestyksessä Compu Shiftin avulla. 
Cordona PQ8 on täysin vesitiivis ja sisältää myös 
äänimerkin helpottamaan testitoimintoja, sekä laitteen käyttöönottoa. 
Laitteessa on myös vakiona kytkentämahdollisuus LED 
-vaihtovalolle, jonka voit tarvittaessa hankkia lisävarusteena. Myös sähköisiä 
tai paineilmavaihtajia käyttäville kiihdytyskuskeille on Auto Shift –toiminto, 
jolla voidaan kytkeä vaihteenvaihto automaattiseksi, eli PQ8 lähettää 
vaihtokäskyn halutulla kierrosluvulla. 
Suorituskyky 
Normaali vaihtotapahtuma, ilman PQ8 shifteriä, 
tarkoittaa keskimäärin, että veto moottorilta vaihteistolle/takarenkaalle on 
katkaistuna n. 3 metriä, riippuen ajetusta nopeudesta. Samalla aiheutetaan myös 
turhia ja suorituskykyä haittaavia ilmanpyörteilyitä imusarjaan, koska 
kaasuläpät joudutaan sulkemaan vaihdon ajaksi. Cordonan shiftereillä 
yllämainittu vedon katkeaminen voidaan vähentää n.1 metrin mittaiseksi, eikä 
vaihtotapahtuma aiheuta mitään negatiivisia efektejä moottorin täytökseen, koska 
kaasu voidaan pitää täysin auki koko vaihtotapahtuman ajan. Käytännössä 
pelkästään shifteriä käyttämällä voidaan saavuttaa jopa 0,2s. parannus 
varttimailiaikaan kiihdytyskäytössä ja roadracing -radoilla testikuskimme ovat 
parantaneet kierrosaikaansa jopa 1,0s./kierros. Cordona shifter on 
kilpailijoitaan pienempi mitoiltaan ja painoltaan, koko sarja painaa vain 300g. 
Ohjainlaitteen koko: 95x70x28mm. 
Tekniikka
Cordona shifterin edistyksellinen ”GP Switch” 
–katkaisija asennetaan vaihdepolkimelta lähtevään välitankoon. Vaihteenvaihdon 
yhteydessä välitankoon asennettu painekatkaisija lähettää tiedon 
ohjauslaitteelle, joka käskyttää puolestaan sytytystä. Kaikki tämä tapahtuu 
supernopeasti millisekunneissa. Katkoaika on helposti säädettävissä 10-150 
millisekunnin välille, inhimillisesti suunnitellun käyttöliittymän kautta. 
Isommalle vaihdettaessa Cordona ei tarvitse mitään käsittämättömiä 
”latausaikoja”, vaan vaihtoja voi tarvittaessa tikuttaa ihan peräjälkeenkin. 
Cordona PQ8 Shifter sähköinen toiminta tapahtuu 
katkomalla sytytyspuolille menevää virtaa, CDI-ohjainlaitteen ja puolien 
välillä. PQ8 ei aiheuta vikakoodeja tai sytytysjärjestelmän vikoja, joita monet 
kilpailevat tuotteet aiheuttavat katkomalla CDI ohjainlaitteelle menevää virtaa. 
Huomion arvoista on myös että PQ8 shifter ei pelkästään maadoita sytytyspuolia, 
vaan ohjainlaitteeseen on sisäänrakennettu edistyksellinen hukkakipinän 
kontrolli. Pelkkä raakalaismainen maadoitus voi aiheuttaa hukkakipinöitä ja 
pidemmässä käytössä vahingoittaa moottoria. PQ8:ssa puolilta kytketään 
käytännössä virta kokonaan pois päältä ja takaisin päälle. 
Halutessasi voit kytkea Cordonan shifterin myös pois 
päältä, laitteessa on yksinkertaisesti On/Off katkaisija. Off asennossa 
moottoripyörän alkuperäinen sytytysjärjestelmä toimiin täysin normaalisti. 
Sarjan sisältö 
PQ8 sarja sisältää ohjainlaitteen, ”plug&play” 
–johtosarjan, GP Switch-katkaisijan, rosterisen asennustelineen, rosterisen 
välitangon, velcro-nauhaa ohjainlaitteen asennukseen, tarrat ja seikkaperäiset 
asennusohjeet. 
Lisätietoja ”Cordona GP Switch” -paineen 
tunnistava katkaisijasta: 
  - Kuormantunnistavalla sensorilla varustettu 
  huippu-uutuus, MotoGP ja WSB tekniikkaa! 
  
- Soveltuu sekä veto- ja työntöliikerataisiin 
  vaihdevivustoihin. 
  
- Automaattiset asetukset, älykäs ohjelmisto pyytää 
  asennuksen jälkeen vaihtoa ylöspäin ja oppii automaattisesti käytetyn kaavion 
  suunnan. 
  
- Vain 14mm halkaisija. 
  
- 25mhz prosessori. 
  
- Automaattiset kompensaatiot mm. lämmön ja tärinän 
  vaikutuksille. 
  
- Esijännityksen säätö on helppoa digitaalisen 
  näytön avulla, näyttö voidaan sijoittaa 1m päähän sensorista/katkaisijasta. 
  Säädöt 1-30. 
  
- Sensori on saatavana myös erillisenä varaosana 
  mahdollisen kolarivaurion sattuessa, vaihdat vain sensorin ja meno 
  jatkuu! 
  
- Täysin vesitiivis. 
  
- Ei liikkuvia (eli kuluvia/hajoavia) osia! 
  
- Super kestävä rakenne on ruostumatonta terästä ja 
  alumiinia. 
  
- Shifterin prototyyppiä testattiin yhtäjaksoisesti 
  7 vuorokautta - 603 000 vaihtoa, 45kg’n voimalla. Tämä vastaa keskimäärin 12 
  vuoden kisakäyttöä! 
  
- Strain Gauge quickshifter on myös riittävän nopea 
  käytettäessä paineilmavaihtajien kanssa!