Precision Quickshifter 8 Combo Strain Gauge Quickshifter Kytkimellä Yamaha MT-07 / FZ-07 2015-> - Cordona
Kuvassa Yamaha Teneren sarja, mutta kyseisen sarjan sisältö on samankaltainen.
Yleistietoa Cordona PQ8 (Precision
Quicshifter 8) shifteristä
Cordona PQ8 Racing Shifter on moderni ja älykäs
lisälaite, jolla parannat moottoripyöräsi suorituskykyä. Elektronisen
”shifterin” periaate on mahdollistaa vaihteenvaihdot semi-automaattisesti, ilman
kaasunlöysäämistä tai kytkimen käyttöä. Tämä mahdollistetaan huipputarkalla
sytyksen katkolla, joka vapauttaa vaihteiston kuormituksen vaihteenvaihdon
ajaksi.
Cordona on tuotemerkkinä keskittynyt nimenomaan
shifter -järjestelmien ja komponenttien kehittämiseen. PQ8 on viimeisimmän
tuotekehityksen tulos, jota testattiin yhtäjaksoisesti yli 2 vuotta, niin
kadulla kuin kilparadoilla. Myös laitteen sisäisten komponenttien valintaan
panostettiin erityisesti, jotta ansaittu maine huippulaadukkaiden tuotteiden
valmistajana säilyisi jatkossakin.
PQ8 on samaa huipputeknologiaa kuin mitä nykyiset
MotoGP tiimitkin käyttävät. Laitteen 25MHz suoritinta voidaan ohjelmoida
helposti - vain kahta nappia käyttäen! Sisäänrakennettu Compu Shift –ohjelma
laskee itsenäisesti jokaiselle vaihtotapahtumalle sopivan sytytyksenkatkon.
Compu Shift huomioi joka kerta moottorin olosuhteet, kiihtyvyyden, kuormituksen
ja kierrokset ja valitsee sopivan katkoajan 500:sta vaihtoehdosta. Isompaa
vaihdetta vaihdettaessa PQ8 antaa moottorinohjauksen luulla, ettei katkoa
tapahtuisikaan, jolloin ajo on tasaista, vältetään kaikki ikävät vikakoodit,
sekä ilma-/polttoaineseoksen (AFR) mahdolliset laihalle tai rikkaalle seokselle
karkaamiset.
PQ8:ssa on vakiona ”plug&play” –liittimet Denso
ja Mitsubishi sytystyspuoliin, joita käytetään valtaosassa moottoripyöriä. Muun
merkkisiä puolia varten sarjan mukana toimitetaan luonnollisesti selkeät ja
yksinkertaiset asennusohjeet, sekä tarvikkeet.
Laitteessa on myös mahdollista säätää automaattinen
minimikierrosluku, jotta moottori ei sammuisi kun vaihdetaan tyhjäkäynnillä
ykkösvaihteelta vapaalle.
PQ8 sisältää myös paljon kehutun ”smooth
shift”-toiminnon, joka vähentää vaihtotapahtuman aiheuttamaa iskua vaihteistolle
ja toisiovedolle (ketjulle) ja näin ollen myös takarenkaan pito säilyy paremmin.
Kaikkien sylintereiden sytytyskatko tapahtuu yhtäaikaisesti, mutta sytytys
palautetaan tarkoin määritetyssä järjestyksessä Compu Shiftin avulla.
Cordona PQ8 on täysin vesitiivis ja sisältää myös
äänimerkin helpottamaan testitoimintoja, sekä laitteen käyttöönottoa.
Laitteessa on myös vakiona kytkentämahdollisuus LED
-vaihtovalolle, jonka voit tarvittaessa hankkia lisävarusteena. Myös sähköisiä
tai paineilmavaihtajia käyttäville kiihdytyskuskeille on Auto Shift –toiminto,
jolla voidaan kytkeä vaihteenvaihto automaattiseksi, eli PQ8 lähettää
vaihtokäskyn halutulla kierrosluvulla.
Suorituskyky
Normaali vaihtotapahtuma, ilman PQ8 shifteriä,
tarkoittaa keskimäärin, että veto moottorilta vaihteistolle/takarenkaalle on
katkaistuna n. 3 metriä, riippuen ajetusta nopeudesta. Samalla aiheutetaan myös
turhia ja suorituskykyä haittaavia ilmanpyörteilyitä imusarjaan, koska
kaasuläpät joudutaan sulkemaan vaihdon ajaksi. Cordonan shiftereillä
yllämainittu vedon katkeaminen voidaan vähentää n.1 metrin mittaiseksi, eikä
vaihtotapahtuma aiheuta mitään negatiivisia efektejä moottorin täytökseen, koska
kaasu voidaan pitää täysin auki koko vaihtotapahtuman ajan. Käytännössä
pelkästään shifteriä käyttämällä voidaan saavuttaa jopa 0,2s. parannus
varttimailiaikaan kiihdytyskäytössä ja roadracing -radoilla testikuskimme ovat
parantaneet kierrosaikaansa jopa 1,0s./kierros. Cordona shifter on
kilpailijoitaan pienempi mitoiltaan ja painoltaan, koko sarja painaa vain 300g.
Ohjainlaitteen koko: 95x70x28mm.
Tekniikka
Cordona shifterin edistyksellinen ”GP Switch”
–katkaisija asennetaan vaihdepolkimelta lähtevään välitankoon. Vaihteenvaihdon
yhteydessä välitankoon asennettu painekatkaisija lähettää tiedon
ohjauslaitteelle, joka käskyttää puolestaan sytytystä. Kaikki tämä tapahtuu
supernopeasti millisekunneissa. Katkoaika on helposti säädettävissä 10-150
millisekunnin välille, inhimillisesti suunnitellun käyttöliittymän kautta.
Isommalle vaihdettaessa Cordona ei tarvitse mitään käsittämättömiä
”latausaikoja”, vaan vaihtoja voi tarvittaessa tikuttaa ihan peräjälkeenkin.
Cordona PQ8 Shifter sähköinen toiminta tapahtuu
katkomalla sytytyspuolille menevää virtaa, CDI-ohjainlaitteen ja puolien
välillä. PQ8 ei aiheuta vikakoodeja tai sytytysjärjestelmän vikoja, joita monet
kilpailevat tuotteet aiheuttavat katkomalla CDI ohjainlaitteelle menevää virtaa.
Huomion arvoista on myös että PQ8 shifter ei pelkästään maadoita sytytyspuolia,
vaan ohjainlaitteeseen on sisäänrakennettu edistyksellinen hukkakipinän
kontrolli. Pelkkä raakalaismainen maadoitus voi aiheuttaa hukkakipinöitä ja
pidemmässä käytössä vahingoittaa moottoria. PQ8:ssa puolilta kytketään
käytännössä virta kokonaan pois päältä ja takaisin päälle.
Halutessasi voit kytkea Cordonan shifterin myös pois
päältä, laitteessa on yksinkertaisesti On/Off katkaisija. Off asennossa
moottoripyörän alkuperäinen sytytysjärjestelmä toimiin täysin normaalisti.
Sarjan sisältö
PQ8 sarja sisältää ohjainlaitteen, ”plug&play”
–johtosarjan, GP Switch-katkaisijan, rosterisen asennustelineen, rosterisen
välitangon, velcro-nauhaa ohjainlaitteen asennukseen, tarrat ja seikkaperäiset
asennusohjeet.
Lisätietoja ”Cordona GP Switch” -paineen
tunnistava katkaisijasta:
- Kuormantunnistavalla sensorilla varustettu
huippu-uutuus, MotoGP ja WSB tekniikkaa!
- Soveltuu sekä veto- ja työntöliikerataisiin
vaihdevivustoihin.
- Automaattiset asetukset, älykäs ohjelmisto pyytää
asennuksen jälkeen vaihtoa ylöspäin ja oppii automaattisesti käytetyn kaavion
suunnan.
- Vain 14mm halkaisija.
- 25mhz prosessori.
- Automaattiset kompensaatiot mm. lämmön ja tärinän
vaikutuksille.
- Esijännityksen säätö on helppoa digitaalisen
näytön avulla, näyttö voidaan sijoittaa 1m päähän sensorista/katkaisijasta.
Säädöt 1-30.
- Sensori on saatavana myös erillisenä varaosana
mahdollisen kolarivaurion sattuessa, vaihdat vain sensorin ja meno
jatkuu!
- Täysin vesitiivis.
- Sarja sisältää vaihdetangon joka sopii alkuperäisten jalkatappien kanssa.
- Ei liikkuvia (eli kuluvia/hajoavia) osia!
- Super kestävä rakenne on ruostumatonta terästä ja
alumiinia.
- Shifterin prototyyppiä testattiin yhtäjaksoisesti
7 vuorokautta - 603 000 vaihtoa, 45kg’n voimalla. Tämä vastaa keskimäärin 12
vuoden kisakäyttöä!
- Strain Gauge quickshifter on myös riittävän nopea
käytettäessä paineilmavaihtajien kanssa!